torsdag den 11. juni 2009

Sygehus ophold: Dag 1 - fødslen

D. 1. juni 2009, blev den dag, at tvillingerne kom til verden...

Det startede allerede ca. kl. 01.30, da vi hørte at Niclas var vågen. Lidt efter kunne jeg mærke at der var noget vand der gik... dog ikke så meget som dagen før.
Der blev ringet til sygehuset for at hører om det var noget vi skulle til tjek med, når det nu ikke var så meget vand. Men det synes de ville være det bedste, så vi var på den sikre side.

Så blev der ringet efter mormor og morfar, så de kunne hente Niclas. Så skulle han sove der imens mor og far var inde på sygehuset.

Vi var inde på sygehuset ca. 02.30, og da vi kom ind på fødselsafdelingen, blev vi vist ind på et undersøgelses lokale. Der ventede vi i næsten i 30 min, før der var en der kom nogen ind til os.
Jordmoren undersøgte det bind vi havde med, og hun var ret sikker på et det var vandet der var gået, så hun ville lige undersøge om jeg evt. var åbnet lidt. Hun troede ikke at jeg var, men hun ville lige tjekke for en sikkerheds skyld... da hun var blevet overrasket før.
Hun fandt ud af, at jeg var ca. 5 cm åben, så nu skulle der ringes til en masse folk, da fødslen var gået i gang.

Til at starte med, så skulle jeg have nogle apparater på maven, som skulle holde øje med tvillingernes hjerte og puls. Det kunne de dog ikke få til at sidde ordenligt, så der blev tilkaldt en læge, som skulle scanne for at se hvordan de lå, og om de havde det godt. Det havde de heldigvis...
Under scanningen havde lægen skubbet så meget til tvilling A, at han ikke stod fast i bækkenet længere, så han skulle tilbage i bækkenet, før fødslen rigtig kunne komme i gang. smiley

Jeg havde næsten ingen veer da vi kom ind på sygehuset, og dem jeg havde var mere som hårde plukveer, så de hjalp ikke meget. Derfor fik jeg ve-stimolerende drop for at få gang i veerne. Det hjalp mere og mere, men der skulle en lidt større dosis til, før det rigtig hjalp.
Fik spurgt for sent ang. "bedøvelse"... ville ha' haft akupunktur, men hun kunne desværre ikke nå at sætte til på inden fødslen gik i gang. Så endnu engang fødte jeg uden noget... fik dog ilt, ligesom jeg gjorde med Niclas!! smiley

Kl. 5.15 gik selve fødslen i gang. Kl. 6.24 blev Tobias født og kl. 6.52 blev Andreas født... Mor fik begge drengen op til sig i en kort periode, og da Andreas havde en meget anstrengt vejrtrækning kom de begge på neonaltal afdelingen, hvor de kom i en tvilling kuvøse til overvågning.

Begge drenge blev målt til at være 51 cm lange, og deres hoved var 34cm. Tobias vægt var 3065g og Andreas vejede 2845g

Efter at ha' hvilet lidt, var det mors tur til at se de små drenge i lidt længere tid, så blev kørt op på neonaltal afdelingen for at kunne være lidt sammen med drengene.

Begge drengen havde fået forskellige overvågningsapparater på. Se-pap med lidt ilt i, så de havde nemmere ved at trække vejret. Elektroder der viste deres puls, et iltmætningsapparat der viste hvor gode de er til at få ilten rundt i hele kroppen... + et sukkerdrop, da deres blodsukker var en smule for lavt.

Senere på formiddagen kom det meste af familien for at se de små drenge. Der var både besøg af mormor, morfar, farmor, farfar, onkel Casper, moster Mette, moster Maria, onkel Steen, faster Camilla, Jesper, onkel Claus, tante Rikke og kusinerne Amalie og Emma....

Mor fik en tvilling-buket af mormor og morfar, Maria, Steen, Mette og Casper, og tvillingerne fik derudover hver deres tøjbamse af deres moster Maria og onkel Steen...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar